Thursday, 12 May 2016

Ada beberapa ciri gejala ADHD yang dapat Anda kenali.
Kebanyakan orang mengira bahawa ADHD/ Attention Deficit Hyperactivity Disorder (gangguan defisit perhatian dan hiperaktiviti) hanya dijumpai pada anak-anak. Tapi sebenarnya 30% -70% dari anak-anak dengan ADHD terus mengalami gejalanya hingga dewasa.
 
Banyak orang dewasa yang selama bertahun-tahun tidak menyadari mereka sebenarnya mempunyai ADHD. Kadang-kadang, ada orang tua yang baru mengetahui mempunyai ADHD setelah anaknya didiagnosis ADHD (ADHD cenderung menurun dalam keluarga). Ketika mereka akhirnya menyadari mempunyai ADHD, mereka sering mengalami momen "itu aku dulu sebenarnya!". Mereka merasa lega telah mencari sumber masalah seumur hidup mereka.
Orang dengan ADHD mempunyai ketidakseimbangan aktivitas neurotransmitter di kawasan otak yang mengawal perhatian. Pada orang dewasa, ketidakupayaan mengekalkan fokus dapat mengganggu performa kerja, cita-cita, dan hubungan.
GEJALA ADHD PADA ORANG DEWASA
Gejala ADHD pada orang dewasa mengikuti pola sedikit berbeda dengan pada kanak-kanak.
Kesukaran menumpukan perhatian.
penderita ADHD mungkin selalu terlambat datang ke tempat kerja atau meeting penting, tidak teratur, gelisah, dan mengalami kesulitan beristirahat. Menumpukan perhatian pada satu pekerjaan akan sulit bagi penderita ADHD. Mereka sering kesulitan memilih-milih tugas, mengikut arahan, mengatur pekerjaan, dan menepati janji. Beberapa orang dengan ADHD mempunyai kesulitan memusatkan perhatian ketika membaca.
Ketidakpuasan.
Secara keseluruhan, ada perasaan ketidakpuasan umum pada orang dewasa penderita ADHD, sebuah perasaan mengganggu bahwa mereka tidak mencapai potensi mereka.
Kesulitan mempertahankan pekerjaan.
Menurut sebuah kajian, hanya separuh orang dewasa dengan ADHD mampu mempertahankan pekerjaan tetap, berbanding 72% pada orang dewasa tanpa gangguan. Ketika mereka mempunyai pekerjaan, mereka cenderung mendapat gaji atau upah lebih rendah daripada rekan-rekan mereka.
Masalah emosi.
Perubahan suasana hati, rendah diri, dan pengendalian emosi yang buruk juga masalah umum. Orang dewasa dengan ADHD dapat mudah kehilangan emosi mereka atau terlibat dalam tindakan yang mendebarkan hati. Selain berpotensi mengganggu pekerjaan, hal tersebut juga dapat merugikan hubungan perkawinan dan hubungan sosial yang lain.
Komplikasi.Orang dewasa dengan ADHD dapat mempunyai keadaan yang lain seperti kemurungan, kecemasan, atau gangguan obsesif kompulsif. Mereka juga lebih cenderung terjerumus pada ketagihan merokok atau hal lain.
ADHD tidak berkembang secara spontan pada orang dewasa. Semua orang dengan ADHD mempunyai gejalanya saat masih anak-anak. Banyak penderita ADHD dewasa mempunyai prestasi buruk di sekolah pada masa anak-anak, bahkan jika mereka tidak terdiagnosis ADHD pada saat itu. Seperti pada anak-anak, ADHD lebih kerap terjadi pada dewasa lelaki berbanding wanita.
DIAGNOSIS ADHD PADA ORANG DEWASA
Kebanyakan orang dewasa tidak mengetahui bahawa mereka mempunyai ADHD sehingga mendapatkan bantuan untuk masalah yang lain, seperti kecemasan atau kemurungan. Ketika dilakukan penilaian atas kebiasaan buruk, masalah di tempat kerja, atau konflik perkawinan seringkali baru terungkap bahwa penyebabnya adalah ADHD. Untuk mengesahkan diagnosis, pakar psikiatri atau profesional kesehatan lain perlu mengesahkan bahwa keadaan itu hadir di masa kanak-kanak. Catatan perubatan atau konsultasi dengan ahli keluarga terdekat dapat mendokumentasikan masalah perilaku anak, seperti kesulitan fokus dan hiperaktif.
Jika anda menduga bahwa anda mungkin mempunyai ADHD, anda dapat bertanya kepada diri sendiri soalan di bawah ini.
Hal2 ini ini berkaitan dengan tiga gejala utama ADHD: kurangnya perhatian, hiperaktif, dan impulsif.
Orang yang tidak mempunyai ADHD kadang-kadang juga dapat menunjukkan kurangnya fokus, hiperaktif, atau impulsif. Namun, orang-orang dengan ADHD menunjukkannya lebih sering dan lebih konsisten dari masa ke semasa.
Kesukaran untuk Fokus
Adakah pikiran anda sering "mengembara" secara mental?
Adakah anda sering terganggu oleh penglihatan atau suara yang tidak relevan?
Adakah anda sering tidak teliti atau membuat kesalahan ceroboh?
Adakah anda mempunyai kesulitan mengikuti petunjuk?
Adakah anda sering kehilangan atau melupakan hal-hal penting?
Hiperaktif
Adakah anda selalu menggerakkan tangan atau kaki ketika duduk di kursi anda?
Adakah anda memegang-megang pensil atau kaki anda?
Adakah anda secara teratur memain-mainkan rambut atau pakaian anda?
Adakah anda sering merasa terlalu aktif?
Impulsif
Adakah anda sering mengambil tindakan sebelum tahu akibatnya?
Dalam perbualan, adakah anda sering memotong kalimat orang lain?
Adakah anda melontarkan komen tidak patut diucapkan?
Adakah anda menghadapi kesulitan menunggu pesanan atau giliran anda?
Soalan di atas hanya sebagai titik awal untuk membantu anda mengenali tanda-tanda dan gejala ADHD pada orang dewasa, tetapi tidak bertujuan untuk menggantikan konsultasi dengan profesional kesehatan yang terlatih. Diagnosis yang tepat hanya boleh dilakukan melalui penilaian klinikal.

Anda bisa mencoba membaca diri sendiri, atau minta bantua ahli untuk mendeteksi gejala ADHD.
TERAPI ADHD
Obat. 
Obat yang sama yang membantu anak-anak dengan ADHD boleh bermanfaat juga bagi orang dewasa. Obat-obatan tersebut adalah stimulan yang mempertajam tumpuan dan meningkatkan aktiviti bahan kimia otak yang disebut dopamine dan norepinephrine, yang diyakini tidak seimbang pada orang dewasa dengan ADHD.
Counseling.
Kebanyakan orang dewasa dengan ADHD harus berjuang melawan kebiasaan buruk dan rendah diri. Kaunseling untuk ADHD bermanfaat agar pesakit lebih terancang, membantu tatacara rutin, memperbaiki hubungan, dan meningkatkan kemahiran sosial.
Mentoring.
Orang dengan ADHD mungkin dapat meningkatkan prestasi mereka di tempat kerja melalui latihan kerja atau mentoring. Mentor akan membantu kemahiran berorganisasi, seperti mencatat, menjaga rencana harian dan mengutamakan pekerjaan. Pesakit ADHD boleh bekerja lebih baik di kawasan kerja yang tenang dengan sedikit gangguan.
Diet.
Beberapa pakar percaya makanan yang menyediakan bahan bakar otak berkualitas dapat mengurangi gejala ADHD. Makanan tinggi protein, termasuk kacang-kacangan, daging, dan telur, dapat meningkatkan konsentrasi. Mengganti karbohidrat sederhana dengan karbohidrat kompleks, seperti jagung atau beras merah, boleh membantu menangkis perubahan suasana hati dan menstabilkan tahap tenaga.
ADHD pada orang dewasa tidak boleh hilang sepenuhnya, tapi terapi yang tepat dapat mengurangkan masalah di rumah dan di tempat kerja, membuat pesakit lebih dekat dengan keluarga dan tujuan profesional mereka.
Fakta menarik dalam teknologi gelombang otak adalah bahwa anak atau orang dewasa yang menderita ADHD, Autisme atau Epilepsy, otaknya tidak memproduksi gelombang SMR (Sensory Motor Rhythm), yaitu gelombang otak dengan frekuensi antara 12 hz-16 hz. Dengan kata lain, apabila hasil pengukuran gelombang otak seseorang tidak memunculkan sedikitpun gelombang jenis SMR, maka kita tahu bahawa orang tersebut sedang mengalami ADHD, Autisme atau Epilepsy.
Sedangkan pada manusia normal, kekurangan gelombang SMR dapat menyebabkan kesulitan fokus, sulit konsentrasi dan rasa malas untuk melakukan pekerjaan (kurang motivasi). Stimulasi gelombang otak dengan frekuensi SMR yang dipadu dengan terapi brainwave terbukti banyak membantu penderita ADHD, Autisme dan Epilepsy.

Kita sendiri mungkin cukup beruntung tidak mendapatkan symptom ADHD dalam diri kita, nah dengan sedikit broef di atas setidaknya kita bisa lebih aware mengenai ADHD dan bisa melakukan hal yang tepat apabila  ada  keluarga atau kolega yang menampakan ciri-ciri ADHD. HAve a good time! :)

0 comments:

Post a Comment

Blog Stats